Back to life, back to reality

Sitter och väntar på att sushin ska tina, börjar blir grymt hungrig! Känns bra att jag har hunnit med väldigt mycket idag:
Jobbade 5.50-10.00 (Blev bara London efterson jerez var inställt -fransk strejk IGEN)
sedan lyckades jag sortera alla bilderna från Zadar-Kroatien som jag kom hem från igår, de kommer upp snart!
Sedan vart jag och handlade med Inna, Fixade visa underlaget för Australien, åkte till MediaMarkt där jag träffade Stefan som hjälpte mig att hitta en bra extern hårddisk, sen iväg till garaget och fick på vinterdäcken på bilen -äntligen! Kollade lite också med en hur mycket man kan få ut för bilen, måste ju sälja den i januari.
Så, sen blev det hem igen och nu väntar slappkväll med sushi! Måste snart gå och lägga mig, blir tidigt skift imorgon med, Alicante och Klagenfurt ska jag till. (Om La France tillåter det...)
Ett smakprov på Zadar, en härlig bild från min utsikt från balkongen, kommer här:



dagar kvar till Australien: 102


...och lite bilder

Lovade ju Liv att det skulle bli lite mer bilder från jobbet med, får kanske inte bli de galnaste eftersom våra chefer har rätt bra koll på vilka bilder som hamnar på nätet! Men här är iallafall några bilder från en jättetrevlig dag för ungefär två månader sen.

Rafael ("Rafa") Becerra och Anna Esplugas, spanska kollegor,
Rafa har den mest spanska accenten någonsin :)


Jag och Andrea Pagliari, en av dagens piloter


Blått, blått, blått =)


Minnen av en väldigt trevlig dag, vissa kollegor förgyller verkligen dagen!

Work info :)

Ligger fortfarande och slöar i sängen, farligt att inte ha ett databord och samtidigt ha sängen som soffa, mycket svårare att stänga av datorn på kvällarna! Känns jämt nuu för tiden att man fastnar att prata med någon på Facebook. Kom hem ungefär halv ett i natt, flög bara till Treviso (venedig) och tillbaks, väldigt kort dag! Även om för det flesta det är skönt så blir det väldigt stressigt för mig som ska försöka göra allt pappersarbetet och samtidigt se till att allting annat blir gjort. När jag har sådana dagar ser jag nästan fram emot att bli Junior igen.
Tror jag ska ta det här med positioner igen för de som inte har hängt med och blir förvirrad om jag säger "Etta" och "Juniors" hela tiden.

Det är fyra kabinmedlemmar ombord (+ två piloter givetvis)
En av kabinmedlem är CSS = Cabin Service Supervisor eller Purser - "PU"
och de andra tre är      CSA = Cabin Service Agent(s) eller Junior - "JU"

Det är en rangordning där alla har varsitt nummer som mest är betydelsefullt om något skulle hända, vid nödevakuering t ex har varje nummer sin egen uppgift, position etc.

PU är alltid "Nr. 1"  (För att bli "etta" krävs först en extra kurs)
Juniorerna uppdelas efter erfarenhet, alltså har en varit ett år i Ryanair, den andra 6 månader och den tredje är ny blir de "2, 3 och 4", lägst nummer är mest erfaren.
Alltså, när jag är PU kommer jag alltid vara "Etta" oavsett fly och vem jag flyger med, medan Juniors kan ha ett annat nummer varje dag, beroende på vilka de flyger med.

Om du är JU och gör CSS-kursen (och klarar den) blir du upgraderad till JU (Ahoc), det betyder att du jobbar fortfarande med samma lön som JU men har utbildningen till PU så du kan i nödfall ersätta en PU och du har möjligheten att bli befodrad.

Jag har för tillfället ett temporärt CSS-kontrakt, skrev på att jag skulle under sommaren jobba som PU, så under 7 månader har jag nu haft den positionen, sedan från 1a november kommer jag gå tillbaks till att bli JU igen. Det är rätt surt att får mindre i lön igen, men å andra sidan visste jag att det var temporärt, och får vara glad att jag hade de månaderna iallafall.
Nu kan jag stänga av hjärnan ett tag och slappna av :) Så länge allt går som det ska är det mycket mer avslappnande och mindre ansvar att vara JU. Kommer vara trevligt i två veckor... Sedn kommer jag bli sjukt uttråkad. Aja.

Har standby idag, så ska försöka vara lite nyttig!
Ska bli bättre på att uppdatera med =)



Dagar kvar till AUSTRALIEN: 109